Att ett starkt varumärke innebär många fördelar, inte bara försäljningsmässigt, bevisar följande berättelse om Virgin Trains. (Förtydligar att Virgin Trains idag drivs av Avanti West Coast).De flesta av oss känner till företagsgruppen Virgin och Richard Branson. Virgin genomsyras helt av Richard Bransons person och värderingar. I hans filosofi är det de anställda och kunderna som helt står i centrum.
I England finns det ca 20 operatörer som bedriver tågtrafik, varav en är Virgin Trains och kokurrensen är stenhård. Vid en marknadsundersökning ställdes frågan vilket som var det absolut viktigaste när det gällde tågtrafiken. ”Att tågen kommer i tid” blev svaret. När man analyserade undersökningen om vilka bolag som var sämst på att hålla tiden kom Virgin Trains på näst sista plats.I samma undersökning ställdes också frågan om vilket tågbolag man helst väljer. ”Etta Virgin Trains!”. En gammal dam sammanfattade detta på ett genialt sätt. ”It dosen´t matter if Virgin Trains is a couple of minutes late, because it´s our company”!Lojalitet när den är som bäst!